بررسی رویکردهای احیاگرانه به فرم های سنتی در پوسترهای ایرانی بعد از دهه 60 شمسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده مهستا معجری کسمایی
- استاد راهنما سودابه صالحی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در سال 1320 شمسی، جنبشی در ایران شکل گرفت که به عنوان جنبش هنر مدرن مطرح شد. بعدها گروهی از هنرمندان پیرو این جنبش، پس از پشت سرگذاشتن تجربههای هنری متنوع متاثر از غرب، سعی داشتند به تدریج با درونی کردن آموختههایشان، راه کارهایی بیابند تا به وسیله ی آن ها آثارشان را از کارهای مشابه غربی متمایز ساخته و به آن ها هویتی ملی بخشند. در همین اوان، در طراحی گرافیک نیز چالشی با همین مضمون یعنی دست یابی به هویتی ایرانی- ملی مطرح گشت. پس از پیروزی انقلاب، بحث هویت مستقل و ملی و بازگشت به فرهنگ ایرانی- اسلامی در همه ی عرصهها، از جمله هنر به شکل جدیدی دوباره رخ نمود که شناسایی و فهم فرآیند طی شده در طراحی پوستر این دوره (دهه ی 1360 تا 1380ش.)، موضوع تحقیق حاضر است. هدف از این پژوهش، بررسی چگونگی ارجاع طراحان پوستر به سنت تصویری گذشته ی ایران در سه دهه ی اخیر می باشد. برای دست یابی به این هدف، تعداد 220 پوستر به روش اتفاقی ساده انتخاب شده و با استفاده از ابزار پرسش نامه مورد آزمون کمی قرار گرفته است تا به این وسیله عناصری از گذشته که به آن بازگشت شده، شناسایی و مورد بحث و بررسی قرار گیرند. نتایج به دست آمده از بررسی کمی داده ها حاکی از این است که در 5/55% پوسترها عامل اقتباس شده از سنت تصویری گذشته، اعم از این که این عامل تقلید عین به عین، ملهم از فرم اصلی و یا با تغییر اندکی بوده، به چشم می خورد. البته این گونه اقتباس، در دههی 70 شمسی کم تر از دو دهه ی دیگر وجود دارد. اقتباس از گذشته در دهه های 60 و 80 دارای فراوانی تقریبا مشابهی است. به علاوه، عناصر اقتباسی در این دو دهه، بیش تر نقش مایه های گیاهی و تایپوگرافی هستند. ولی آن چه باعث تفاوت این دو دهه می شود، درصد کاربرد نقش مایه هایی هم چون نقوش حیوانی، انسانی، هندسی یا انتزاعی و سایر می باشد.
منابع مشابه
نشانه شناسی نقوش سنتی در پوسترهای فرهنگی دهه ی هشتاد ایران (1380-1389 هجری شمسی)
چکیده رساله ی حاضر به منظور «نشانه شناسی نقوش سنتی در پوسترهای دهه ی هشتاد ایران» برآن است تا با توجه بر اهمیت نقش عناصر تزئینی و سنتی در حفظ ارزش های ایرانی - اسلامی و با هدف واکاوی شیوه های ارزش گذاری بر آثار، تداوم و جایگاه آن را از رهگذر نشانه شناسی بیابد. از اینرو گردآوری داده های اولیه تحقیق، به روش کتابخانه ای بوده و نمونه های مطالعاتی براساس چارچوب نظری «نشانه شناسی لایه ای» به روش تو...
15 صفحه اولگذار از رفریسم به رادیکالیسم (دهه 40 شمسی)
تحولات سیاسی اجتماعی ایران در دهه 40 شمسی در تاریخ معاصر کشورمان نقط? عطف به حساب میآید. برای تسریع روند نوسازی، محمدرضاشاه با تکیه بر ارتش و ساواک تمام مخالفان این روند را سرکوب کرد. با کنار رفتن این مخالفان که عمدتاً معتقد به عمل سیاسی در چارچوب قانون اساسی مشروطه بودند، مخالفان جدید به صحنه آمدند که متناسب با فضای سرکوب و خفقان، استراتژی مقاومت مسلحانه انقلابی را برگزیدند و به مقاومت علیه دو...
متن کاملبررسی آرم های تلفیقی/شمایلی برگرفته از نقوش سنتی ایران (در سه دهه ی 60 ، 70 و80 هجری شمسی)
نقوش سنتی از جمله عناصری هستند که طراحان گرافیک جهت طراحی آرم با استفاده از تمهیدات تجسمی، از آن در راستای ارتباط آفرینی کاملتر و همچنین انتقال پیام استفاده می¬نمایند. تصویر در آرم می¬تواند از ساحت زبانی نوشتار جدا شده و ارتباط تجسمی مستقل ایجاد نماید و حتی در اکثر مواقع خارج از جامعه و خواستگاه فرهنگی خود پیام مستتر در آن را منتقل نماید به همین دلیل تصاویر و نقوش در نزد طراحان از اهمیت بالایی ...
بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی فرم 60 سؤالی مقیاس مشکلات بینشخصی در جمعیت ایرانی
Abstract Interpersonal problems are difficulties that an individual experiences in relating to others and are sources of subjective distress. These are among the most prevalent complaints that patients report during clinical interviews and are a major reason that people seek psychotherapy. The main purpose of this study was to examine reliability, validity, and exploratory factor analysis of a...
متن کاملبررسی جامعه شناختی زمینه های تحول موسیقی در ایران دهه 50 شمسی
پرسش اساسی این مقاله آن است که در دهة 05 شمسی در مناسبات تولید موسیقی در ایران چه تغییراتی رخ می دهد که موسیقی اعتراضی به عنوان ژانری مستقل سر بر می آورد؟ دهة 05 دهه ای است که مشهور به دهة تولد موسیقی معترض در ایران است. برای پاسخ به این پرسش با استفاده از مفاهیم کلیدی که برای پرداخت نظری پژوهش اهمیت دارند، ابتدا به تعریف مفهوم موسیقی اعتراضی پرداخته ایم و سپس علت انتخاب دهة 05 شمسی را به عنوان...
متن کاملگذار از رفریسم به رادیکالیسم (دهه 40 شمسی)
تحولات سیاسی اجتماعی ایران در دهه 40 شمسی در تاریخ معاصر کشورمان نقط? عطف به حساب می آید. برای تسریع روند نوسازی، محمدرضاشاه با تکیه بر ارتش و ساواک تمام مخالفان این روند را سرکوب کرد. با کنار رفتن این مخالفان که عمدتاً معتقد به عمل سیاسی در چارچوب قانون اساسی مشروطه بودند، مخالفان جدید به صحنه آمدند که متناسب با فضای سرکوب و خفقان، استراتژی مقاومت مسلحانه انقلابی را برگزیدند و به مقاومت علیه دو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023